Inspekcja dachu z drona – case study
Inspekcja dachu z drona
Inspekcja dachu z drona to nowoczesny, szybki, tani i skuteczny sposób na przeprowadzenie kontroli w sposób wcześniej niedostępny. Zapraszamy do zapoznania się z krótkim case study dotyczącym przeprowadzania inspekcji dachów z drona. Przedstawimy w nim najważniejsze elementy jakie mogą spotkać operatora drona podczas wykonywania kontroli dachów. Zapraszamy.
Przygotowanie do wykonania inspekcji z drona
Po otrzymaniu zapytania dotyczącego przeprowadzenia kontroli z powietrza ustalamy z zamawiającym szczegóły.
W tym wypadku interesuje nas w szczególności:
* Lokalizacja budynków
Aby określić czy będzie potrzebne uzyskanie zgody na lot czy możemy latać swobodnie. Oglądamy lokalizację na stret view – wiemy już czego możemy się spodziewać.
* Wymagnia co do jakości zdjęć
Do wyboru mamy kilka platform latających – dobieramy odpowiednią do tego zlecenia
* Ilość zdjęć na jeden obiekt
Przy większej ilości budynku różnicę w czasie realizacji będzie miało wykonanie 5 lub 10 zdjęć dla każdego budynku.
* Obróbka zdjęć
Co prawda jakość zdjęć, którą oferują nasze drony pozwala na udostępnienie ich bez obróbki, ale zwykle trzeba conajmniej wykadrować zdjęcia lub nałożyć na nie np. logo zamawiającego co wpłynie na czas poświęcony na całe zlecenie.
* Szczegóły – na czym najbardziej zależy klientowi
Czy skupiamy się na konkretnych ujęciach czy robimy rzut ogólny.
* Forma przekazania materiału
W przypadku zdjęć problemu nie ma – można je łatwo przesłać przez internet ale warto omówić taką kwestię zamawiającym. W przypadku większej ilości materiału przygotowujemy dodatkowe nośniki danych np. pendrive lub karty.
* Czas realizacji oraz cena
Ustalamy termin zakończenia (czyli wykonania, obrobienia oraz przekazania zdjęć) oraz cenę. Weźmy pod uwagę, że mogą wystąpić dni które uniemożliwią wykonanie lotów.
To wszystko co musieliśmy wiedzieć. Oferta zaakceptowana i wykonamy to zlecenie.
Szczegóły zlecenia – Inspekcja dachu z drona
Przedstawiamy jak mogą wyglądać szczegóły inspekcji dachów z drona:
Zlecenie obejmuje:
* Cel: Przeprowadzanie inspekcji stanu technicznego dachów z drona na osiedlu pod Warszawą w zabudowie szeregowej. Inspekcja coroczna – wykrycie uszkodzeń.
* Ilość dachów: 40
* Ilość zdjęć na każdy budynek/dach: minimum 6 zdjęć
* Minimalna jakość zdjęć: 20 megapikseli
* Kolorowanie: Nie
* Przekazanie materiałów: online
* Czas na wykonanie zlecenia: 7 dni
Z zamawiającym określiliśmy rzut oraz widok jakiego oczekuje od zdjęcia tak więc mamy już wszystkie potrzebne informacje.
Łącznie do wykonania mamy więc 240 zdjęć. Będziemy do tego potrzebowali około 6-8 akumulatorów do drona. Sprzęt jakim wykonamy to zlecenie to Phantom 4 Pro.
Sama praca przy pozyskaniu materiału powinna zająć operatorowi około 6 godzin.
Dobrą praktyką jest aby administrator osiedla lub inny zarządzający obiektem poinformował mieszkańców (wiadomość e-mail, sms, wywieszona kartka), że taka inspekcja z drona będzie się odbywała. Będziemy latać blisko okien mieszkańców i zrozumiałym jest, że mogą oni czuć się niezręcznie.
Przed i w trakcie wykonywania inspekcji
Przed wyruszeniem na inspekcje sprawdzamy warunki meteo oraz ponownie strefy lotnicze. Jeżeli warunki pozwalają na loty jedziemy na miejsce nagrań. Będąc w ustalonej lokalizacji sprawdzamy otoczenie panujące wokół interesujących nas budynków. Szczególną uwagę zwracamy na różnej wysokości przeszkody (m.in. drzewa, linie energetyczne, anteny) – podsumowując wszystko co może nam przeszkodzić w wykonaniu inspekcji z drona.
Wybieramy odpowiednie miejsce, zakładamy kamizelkę i po sprawdzeniu uruchamiamy sprzęt.
Następnie wykonujemy pierwsze zdjęcia zgodnie z naszymi ustaleniami. Po chwili łapiemy swój rytm wykonywania zdjęć i praca przyspiesza. Ważna jest powtarzalność więc staramy się aby każde zdjęcie dla poszczególnych dachów było wykonane z tej samej odległości.
Dzięki przekazowi obrazu na żywo na nasz ekran dokładnie widzimy jakie zniszczenia znajdują się na dachach. Chociaż jakość zdjęć, które proponujemy pozwala na duże przybliżenie z zachowaniem szczegółów, gdy widzimy coś odbiegającego od normy podlatujemy bliżej i wykonujemy dokładniejsze zdjęcia.
W taki sposób pracujemy aż do pozyskania całego materiału.
Weryfikacja wykonanych zdjęć z drona
Kolejnym krokiem będzie analiza i podstawowa obróbka pozyskanego materiału. Nasza karta pokazuje wykonanie ponad 400 zdjęć.
Kadrowanie i selekcja zdjęć z powietrza
Chociaż z zamawiającym nie ustalaliśmy korekcji kolorów, odpowiednie kadrowanie zdjęć jest niezbędne tak aby nie przedstawiały one niepotrzebnych elementów poza dachem. Usuwamy dublujące się zdjęcia, kadrujemy je weryfikujemy czy zostały poprawnie wykonane. Jeśli coś poszło nie tak – musielibyśmy wrócić na miejsce i wykonać dodatkowe zdjęcia. Dlatego zalecamy już na starcie wykonywanie większej ilości zdjęć, nawet bardzo podobnych kadrach aby móc wybrać te odpowiednie do udostępnienia.
Katalogowanie zdjęć
Obrobiliśmy już 240 zdjęć. Teoretycznie są one gotowe do wysłania ale zaraz, zaraz. Nie prześlemy przecież klientowi paczki zdjęć o nazwach DJI_1123.jpg.
W przypadku tego zlecenia musimy je odpowiednio skatalogować i przypisać do każdego adresu, który wcześniej otrzymaliśmy. Tak więc musimy stworzyć 40 folderów z dokładnym opisem do którego dachu należy które zdjęcie. Dlatego przed rozpoczęciem pracy powinniśmy ustalić kolejność ich wykonywania. W tym wypadku postanowiliśmy aby każdy dach zaczynać od ogólnego kadru budynku, gdzie widoczny był jego numer. Po ustaleniu sortowania według daty otrzymaliśmy dokładną kolejność, a nawet po miniaturach widać, które zdjęcia zaczynają nową serię.
Udostępnienie zdjęć zamawiającemu
Ten punkt w zasadzie nie wymaga szerszego omówienia. Zdjęcia przesyłamy skatalogowane oraz opisane do pobrania z naszego serwera lub chmury. To rozwiązanie pozwoli na szybkie udostępnienie pozyskanego materiału.
Podsumowanie przeprowadzonej inspekcji dachów z drona
Zamawiający otrzymał 240 zdjęć wykonanych z drona w wysokiej jakości, pozwalających na identyfikację uszkodzeń. Zdjęcia zostały dołączone do całego raportu na temat stanu technicznego budynków. Wykonane zdjęcia są na tyle dobrej jakości, że bez problemu można je wydrukować i załączyć w formie papierowej.
Czas wykonania zlecenia wyniósł 2 dni.
Inspekcja dachu z drona – Zalety
Użycie naszej firmy do wykonania usługi inspekcji dachu z drona przyniosło rewelacyjne rezultaty oraz pozwoliło na nawiązanie dalszej współpracy z zamawiającym. Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż wynajem podnośnika lub wspinaczka na dach.
Najlepiej oddają to liczby oraz informacje względem poprzedniego roku gdy zamawiający wykorzystał podnośnik koszowy.
* Oszczędność czasu
Operator drona wykonał całe zlecenie o 5 dni szybciej niż podnośnik koszowy.
* Oszczędność pieniędzy:
Dron był tańszy, a wynajęcie go pozwoliło na zaoszczędzenie blisko 3000zł.
Poznaj nasz cennik usług z drona.
*Dokładność:
Dron dostarczył dokładniejsze i bardziej precyzyjne zdjęcia.
*Brak zatoru:
Dron nie tamował ruchu na ulicy podczas wykonywania pracy
Inspekcja dachu z drona – kontakt
Tel: 668-423-647
kontakt@droniq.pl
Inspekcja dachu z drona – formularz kontaktowy
Jeżeli macie Państwo pytania co do wykonania usługi polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego drona to zapraszamy do kontaktu z naszą firmą. Z przyjemnością wykonamy nowe zlecenie. Jeżeli interesują Państwa inne inspekcje z drona to zapraszamy na naszą stronę poświęconą wyłącznie inspekcjami.