Zamknij

Ortofotomapa 721 Bis

Zapraszamy do zapoznania się szczegółowym opisem wykonanego przez nas opracowania dotyczącego przyszłej budowy trasy 721 Bis (obwodnica Lesznowoli) na odcinku Sękocin – Nowa Wola. 
Ortofotomapa nad przebiegiem trasy została wykonana dronem DJI Phantom 4 RTK w kwietniu 2024 roku.

Obwodnica Lesznowoli - ortofotomapa z drona

✔️ Wysoka rozdzielczość ortofotomapy – 2,96 GSD (cm/px)

✔️ Najświeższe dostępne opracowanie (04.2024)

✔️ 4380 skalibrowanych zdjęć wykonanych dronem z RTK

✔️ Rozstawione i zmierzone fotopunkty

✔️ Łączna powierzchnia ponad 450 hektarów

✔️ Bufor trasy po 220m od wyznaczonego środka

✔️ Dostępne produkty: Ortofotomapa, Model DEM, Chmura Punktów

 

Możesz kupić to opracowanie np.  jako materiał pomocniczy przy opracowywaniu MDCP.

Obwodnica Lesznowoli - słowem wstępu

Realizacja obwodnicy Lesznowoli rozpoczęła się ponad 15 lat temu. Trasa oznaczona jako 721 bis łączyć ma w przyszłości węzeł Sękocin z węzłem w Nowej Woli, aż do Piaseczna odkorkowując ulicę Słoneczną, która przebiega m.in. przez Magdalenkę i Lesznowolę. Wydaje się, że w 2024 zaczęło coś się ruszać bo do końca kwietnia bieżącego roku, MZDW chce mieć wszystkie zgody, projekty i uzgodnienia, aby pod koniec wakacji przygotować projekt budowlany. Omijając dalsze kroki – ewentualna budowa może zakończyć się w 2027 roku.

Przygotowania do wykonania nalotu pod ortofotomapę

Proces rozpoczęliśmy od przygotowania trasy nalotu do postaci plików KML. Na podstawie dostępnych w sieci map przebiegu tej trasy w różnych wariantach wyrysowaliśmy przybliżony środek przyszłej drogi. Wektor stworzony w Google Earth Pro został wyeksportowany do pliku KML, a następnie zaimportowany do drona geodezyjnego DJI Phantom 4 RTK.

W oprogramowaniu drona, ustalony został bufor o szerokości 220m w prawo oraz 220m w lewo od środka linii tworząc szeroki na 440 metrów korytarz, którędy powinna przebiegać w przyszłości trasa 721 BIS. Pokrycie zdjęć ustawione zostało na 70/80, wysokość lotu to 100m AGL. Taka wysokość dla drona P4 RTK pozwoli na uzyskanie piksela terenowego mniejszego niż 3 centymetry.

Podział trasy na mniejsze fragmenty

Łączna powierzchnia terenu, który zostanie zmapowany wynosi dokładnie 450,44 ha. Cała trasa została podzielona na 7 odcinków o długości około 1 km każdy. Takie ustawienia pozwalają na wykonanie nalotu zgodnie z zasadami VLOS i nie powodują utraty łączności drona z kontrolerem. Odpowiednie podzielenie trasy jest jednym z kluczowych elementów związanych z przygotowaniem – oprócz samego wykonania nalotu, pilot drona musi wcześniej ustalić dogodne miejsca do startu i lądowania dla drona oraz pojazdu, którym sam się porusza. Po przeanalizowaniu trasy – wybrane zostały dogodne miejsca do zatrzymania się i uruchomienia sprzętu do pracy na każdym odcinku. Widoczne na zdjęciu obok czerwone kropki na mapie wskazują wykonane zdjęcia.

Rozkładanie fotopunktów

W przypadku tworzenia ortofotomap z drona, nieodzownym elementem są poprawnie rozłożone i zmierzone fotopunkty, które pozwalają na lepsze wpasowanie tworzonego opracowania. Na trasie zostało oznaczonych i zmierzonych kilkanaście punktów kontrolnych (GCP). Do pomiarów został wykorzystany odbiornik Alpha Geo L2. Wracając do drona – wykorzystuje on technologię RTK dzięki czemu mamy niemal 100% pewność, że dane, które pozyskamy będą zawierały bardzo precyzyjne (rzędu kilku centymetrów) informacje na temat położenia drona oraz aparatu w przestrzeni, w momencie wykonania zdjęcia. To właśnie te informacje są zapisane w każdym zdjęciu i będą analizowane i przetwarzane przez oprogramowanie do tworzenia ortofotomap. Jakość i precyzja tych danych decyduje o wartości finalnego produktu – poprawności ortofotomapy.

Nalot dronem i zbieranie danych z powietrza

Do mapowania z drona wybraliśmy pochmurny i stosunkowo spokojny (wiatr ok. 7m/s) dzień. Ciągłość zachmurzenia nieba jest naszym sprzymierzeńcem – zwłaszcza, że loty odbywały się w ciągu niemal całego dnia. Pierwsze loty rozpoczęły się około godziny 10 i trwały do godziny 12:30. Następne od 14:30 do 16:00 aby zakończyć ostatnią sesję od godziny 17:00 do ok. 19:00. Dzięki temu, że w dniu nalotów niebo było w 100% pokryte chmurami, na zdjęciach nie ma cieni oraz większych różnic w kolorystyce zdjęć. W połowie pochmurne dni nie są dobrym terminem aby wykonać tego typu opracowania.

Tworzenie ortofotomapy w programie

Po zakończonym dniu rozpoczęliśmy proces przetwarzania zdjęć do postaci ortofotomapy. Najbardziej ogólnie tłumacząc – wszystkie wykonane zdjęcia (było ich 4380) musimy połączyć w jedno duże, zachowując jakość oraz ograniczając błędy związane z łączeniem. Do tworzenia ortofotomap wykorzystujemy oprogramowanie Pix4D Mapper. Po około 24 godzinach otrzymujemy gotowe produkty – wybraliśmy ortofotomapę, chmurę punktów, oraz numeryczny model terenu.

Wpasowanie ortofotomapy

Na poniższym przykładzie widać precyzyjne, centymetrowe wpasowanie naszej mapy w podkład z geoportalu. To wynik zastosowania drona z RTK oraz wykorzystaniu fotopunktów. Oznacza to, że udało nam się stworzyć produkt, który może być wykorzystany jako mapa do celów projektowych. Na jej podstawie, nanosząc odpowiednie, niemal dowolne warstwy (granice działek, przebieg linii energetycznych itp.) firmy mogą planować prace budowlane. Dzięki temu, że wykonane opracowanie jest dokładne i aktualne – eliminujemy niespodzianki i mamy pewność co do aktualnej sytuacji na trasie.

Ortofotomapa z dokładnością poniżej 3 cm

Wracając do jakości i dokładności opracowania. Głównym parametrem gdy mówimy o jakości jest wartość GSD ( Ground Sampling Distance). Jest to odległość między dwoma kolejnymi środkami pikseli mierzona na ziemi. Innymi słowy – jeśli przybliżymy maksymalnie naszą ortofotomapę do wielkości 1 piksela na ekranie – będzie ona odpowiadała wartości GSD w rzeczywistości. Ortofotomapa dla obwodnicy Lesznowoli została wykonana w GSD 2,9 cm. Jest to doskonała jakość, która pozwoli na wychwycenie w przybliżeniu niemal każdego elementu, który może interesować inwestorów i wykonawców.

Ortofotomapa obwodnicy Lesznowoli z drona - 2024

Możesz zamówić to opracowanie w pełnej jakości wraz z przekazaniem praw.

 

Masz pytania? Skontaktuj się z nami:

Bonus: Przelot nad modelem 3D

Jednym z efektów naszych prac jest również model 3D pokrywający się z całą wykonaną ortofotomapą. Pomimo tego, że zdjęcia wykonaliśmy tylko kamerą skierowaną w dół (nie zbieraliśmy zdjęć ukośnych potrzebnych do uzyskania lepszej jakości modelu 3D), oprogramowanie pozwala na wygenerowanie prostego modelu 3D z drona, który następnie możemy zaprezentować w formie wideo.

Szkolenie z tworzenia ortofotomap z drona

Chcesz tworzyć takie ortofotomapy i nie wiesz jak zacząć?

 

Poznaj nasz Kurs online – Tworzenie Ortofotomap z drona

 

ZAPRASZAMY
DO KONTAKTU

Wypełnij formularz kontaktowy lub wyślij maila aby wysłać dowolne zapytanie. Czekamy na Twoją wiadomość.