Zamknij

W wielu rozmowach dotyczących bezpieczeństwa lotów dronami przewija się określenie Kp-indexCo to oznacza i dlaczego jest to ważne? Dowiesz się tego z poniższego artykułu. Zapraszamy do krótkiej lektury odnośnie KP Indeksu. Po zapoznaniu się z treścią nie będziesz miał/a wątpliwości co to jest KP Indeks.

 

KP Indeks – co to jest?

KP Indeks to wskaźnik aktywności geomagnetycznej czyli określa aktywność promieniowania słonecznego czy też wiatru słonecznego (w skali od 0 do 9), które dociera na Ziemię w wyniku wybuchów na Słońcu. Gdy wyrzucona materia dociera do naszej planety to wtedy występuje zaburzenie pola magnetycznego ziemi, które to wpływa między innymi na występowanie zorzy polarnej czy prawidłową pracę urządzeń pozycjonujących się za pomocą GPS.
Używając tego wskaźnika możemy określić jak daleko od bieguna można będzie zaobserwować zasięg zorzy. Jeżeli mówimy o działaniu tego wskaźnika w kontekście dronów to można określić go jako informacji o możliwym występowaniu zakłóceń komunikacji drona z satelitami.

Poziom KP Indeksu według aplikacji Solar Activity

 

Jak mierzy się KP Indeks?

Wskaźnik ten jest oparty na 3-godzinnych pomiarach z magnetometrów naziemnych na całym świecie. Korzystając z tej skali można określić jaki jest wymagany poziom KP w naszym miejscu aby zobaczyć zorzę polarną.
Każda lokalizacja na wysokich szerokościach geograficznych będzie w stanie zobaczyć zorze przy wartości KP równemu 4. Dla każdej lokalizacji na średnich szerokościach geograficznych potrzebna jest wartość KP równa 7. Niskie szerokości geograficzne wymagają wartości KP 8 lub 9.

 

W skrócie – im wyższy wskaźnik KP tym bardziej prawdopodobne jest możliwe występowanie zakłóceń w sterowaniu dronem podczas pracy w trybie GPS. W trakcie bardzo silnych burz słonecznych materia wyrzucona przez słońce przenika przez barierę magnetyczną Ziemi i powoduje zakłócenia urządzeń elektronicznych m.in. GPS, które w przypadku dronów służą do utrzymywania pozycji w powietrzu.

 

Podczas występowania burzy magnetycznej dron może mieć problemy z : “połączeniem” się z wymaganą ilością satelit, utrzymywaniem stałej pozycji lub powrotem do miejsca startu. Wysoki indeks KP wpływa na dokładność wskazywania urządzenia poprzez GPS.

 

Poziom KP zwykle prezentowany jest z poniższym podziałem:

  • 0 do 3 – latanie jest bezpieczne
  • 4 – wymagana ostrożność lub loty w trybie ATTI bez GPS
  • 5 – 9 – odradzane jest latanie w tym czasie

W przypadku dużych wartości w najlepszym wypadku dron będzie „pływał” zamiast utrzymywać się w miejscu, w najgorszym odleci w sobie znanym tylko kierunku. Nie jest to jednak reguła i dron może działać bez problemów przy KP6, a innego dnia mieć problem z połączeniem z GPS przy KP4. Nie ma na to reguły.

 

Jak i gdzie sprawdzić poziom KP Indeks?

Dla operatorów dronów (i nie tylko) zostały przygotowane specjalne aplikacje prezentujące Indeks KP.

 

Możemy użyć oddzielnej aplikacji na system android, która prezentuje tylko ten wskaźnik np.
Solar Activity, K-Index,
 K-Index monitorGeomagnetic Storm lub użyć aplikacji pogodowej, w których oprócz warunków atmosferycznych jest również podany wskaźnik KP.

 

Aplikacje te to np. UAV ForecastHover. Aplikacja Droneradar w wersji Premium również pokazuje ten wskaźnik.

(Update 01/2021: Aplikacja DroneRadar występuje już tylko w jednej wersji, darmowej i standardowo wyświetla poziom KP)

(Update 04/2024: Aplikacja nie jest już aktywna. Poziom KP jest prezentowany również w aktualnej aplikacji do zgłaszania lotów: Drone Tower)

 

KP Indeks bardzo dokładnie można sprawdzić na stronach internetowych takich jak:

 

www.spaceweatherlive.com/pl/aktywnosc-zorzowa/indeks-kp

 

Co się dzieje w przypadku wysokiego indeksu KP?

Część osób twierdzi, że nigdy nie sprawdza tej wartości i nigdy nie zdarzyło się im aby dron zachowywał się inaczej niż zwykle. Tak, wysoki indeks KP nie powoduje natychmiastowego wyłączenia i upadku drona, jednak widać większą ilość postów na forach z tytułem „Mój dron odleciał”,  „Dron nie łączy się z GPS” lub
„Dron spadł” w dniach z wysokim poziomem KP. Problemy mogą się pojawiać już przy wysokościach KP4. Najczęstszym skutkiem wysokiego indeksu KP jest wyłączenie GPS i przejście drona w tyb ATTI. W trybie tym w dronie pracuje jedynie barometr, który utrzymuje jego wysokość. Latanie w trybie ATTI nie
należy do najłatwiejszych ponieważ dron jest podatny na podmuchy wiatru i jest przez niego znoszony.
Loty bez wspomagania GPS mogą stanowić problem dla osób, które wcześniej nie latały w trybie ATTI.

Profesjonalne szkolenia dronowe

Chcesz tworzyć ortofotomapy z drona? Wykonywać inspekcje termowizyjne?

A może interesuje Cię rolnictwo precyzyjne i oprysk z drona?

Poznaj naszą ofertę szkoleń dronowych

 

Autor:

Specjaliści od dronów

Napisz lub zadzwoń jeśli chcesz porozmawiać o stosowaniu dronów w stacjach dokujących.