Współczesne technologie coraz częściej sięgają po innowacyjne rozwiązania, które mają na celu ułatwienie codziennych zadań i zwiększenie efektywności działań. Jednym z takich rozwiązań są drony, które dzięki swoim zaawansowanym możliwościom znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach życia – od dostaw towarów, przez monitorowanie środowiska, aż po wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Kluczowym elementem rozwoju tej technologii stały się stacje dokujące do dronów, które nie tylko umożliwiają ładowanie i przechowywanie dronów, ale również automatyzują procesy związane z ich obsługą i pozwalają na wykonywanie cyklicznych nalotów do stałych pomiarów.
W artykule przyjrzymy się, jak działają stacje dokujące dla dronów, jakie korzyści przynoszą w różnych sektorach przemysłu i jak mogą wpłynąć na przyszłość automatyzacji oraz logistyki. Omówimy również wyzwania, jakie stoją przed tą technologią, oraz perspektywy jej rozwoju w nadchodzących latach. Czy stacje dokujące staną się standardem w obsłudze dronów? Odpowiedź na to pytanie może zmienić sposób, w jaki postrzegamy wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych w naszej codzienności.
Stacja DJI Dock 2 wyróżnia się kompaktowym rozmiarem, niską wagą (35kg), wysokim IP55 oraz krótkim czasem potrzebnym do jej skonfigurowania i uruchomienia. Dron posiada wbudowaną stację pogodową, która w czasie rzeczywistym monitoruje warunki pogodowe i informuje o możliwości wykonania bezpiecznego lotu. Stacja dokująca do drona posiada wbudowany akumulator, który w przypadku utraty zasilania z sieci pozwala na pracę do 5 godzin. Stacja otwiera i zamyka się automatycznie po podjęciu przez operatora stacji decyzji o rozpoczęciu misji przez drona. Komunikacja i łączność przez RTK gwarantuje stabilne połączenie i precyzję podczas lądowania.
Do stacji DJI Dock 2 dostępne są dwa modele dronów: Matrice 3D oraz Matrice 3DT. Oba drony zapewniają długi czas lotu do 50 minut, szybki czas ładowania w stacji (od 20% do 90% w 32 minuty) oraz możliwość sterowania dronem z poziomu dowolnego miejsca na ziemi. Różnica pomiędzy dronami to kamery – wersja 3DT posiada kamerę termowizyjną, podczas gdy 3D ma kamery światła dziennego z przybliżeniem. Oba drony posiadają klasę IP54 co pozwala im na loty w naprawdę trudnych warunkach atmosferycznych.
Komunikacja oraz sterowanie dronem obywa się przez sieć internet oraz oprogramowanie DJI Flighthub. Jest to program pozwalający na programowanie trasy drona – wyznaczanie konkretnych punktów trasy, zaplanowanie mapowania dowolnego obiektu w 2D lub 3D jak również przejęcie pełnej kontroli nad dronem i sterowanie przy użyciu myszki i klawiatury. Dronem nie będziemy mogli jednak odlecieć tak daleko od stacji abyśmy nie mogli do niej wrócić. Systemy bezpieczeństwa stale analizują poziom naładowania akumulatora oraz odległość od stacji i informują o konieczności powrotu lub wykonują tę czynność automatycznie. Drony w hangarach ładujących Dock2, mogą komunikować się ze sobą – co oznacza, że drony mogą lądować pomiędzy różnymi Dockami które są puste i w ich zasięgu. Przekłada się to na znaczne wydłużenie odległości na jakiej można pracować z tymi urządzeniami.
Oprogramowanie FlightHub pozwala również na automatyczne generowanie map 2D i 3D – oznacza to, że możemy z poziomu komputera zaplanować misję dronowi znajdującemu się setki kilometrów od nas aby wykonał np. model 3D dowolnego obiektu, a następnie oprogramowanie w chmurze odbierze zdjęcia i złoży model bez konieczności ingerencji użytkownika.
Wykorzystanie dronów w stacjach w niektórych krajach na świecie zastępuje tradycyjnie sterowane drony i ich pilotów. Ma to miejsce głównie w przemyśle oraz branży ochrony. W przemyśle – można wykorzystać drony w stacji do wykonywania cyklicznych nalotów nad np. terenem dowolnych budów aby móc dokładnie raportować ich postępy. Np. przy budowie dróg możemy otrzymywać ortofotomapy niemal codziennie co maksymalizuje informacje o stanie i postępach prac budowlanych. Podobne zastosowanie to budowa wielkopowierzchniowych farm fotowoltaicznych. Dron może wykonywać pomiary przez cały okres trwania budowy, aby na koniec wykonać np. inspekcję termowizyjną ukończonej farmy. Tak wykorzystane narzędzie, po zakończonych pracach, można z łatwością zabrać na kolejny plac budowy. Kolejne zastosowanie to różnego rodzaju obiekty ochrony. Drona można zaprogramować aby wykonywał obloty np. wzdłuż ogrodzenia ochranianego obiektu np. raz na godzinę – eliminując przy tym wykorzystanie do tej czynności człowieka.
Jeśli chcesz wdrożyć rozwiązanie drona w stacji dokującej w swojej firmie – skontaktuj się z nami – pomożemy w procesie przygotowania sprzętu, przeszkolenia operatorów oraz przygotujemy odpowiednią dokumentację.
Od 2016 roku wykorzystuję drony do inspekcji, geodezji, wykonywania fotografii lotniczych i tworzenia filmów z powietrza. W 2018 zostałem instruktorem dronów przeszkoliłem dziesiątki przyszłych pilotów. Jestem certyfikowanym instruktorem dronów rolniczych DJI Agriculture oraz dronów przemysłowych Autel. Brałem udział w takich projektach jak: sianie lasu dronem, dezynfekcja parku rozrywki z drona, wykonywanie inspekcji termowizyjnych na farmach fotowoltaicznych, symulacje transportu czy transmisje na żywo prosto do TV. Jestem autorem wielu specjalistycznych szkoleń oraz kursów dronowych.
Napisz lub zadzwoń jeśli chcesz porozmawiać o stosowaniu dronów w stacjach dokujących.
DRONIQ Konrad Czarnecki
ul. Lipowa 10
16-010 Wasilków
NIP: 9662029740
Tel: +48 668 423 647
kontakt@droniq.pl
Świadczymy usługi dronem na terenie Warszawy i całego kraju. Oferujemy filmowanie z drona, zdjęcia z drona oraz prowadzimy wynajem dronów. Wykonujemy inspekcje z powietrza, ortofotomapy oraz modele 3D.
Jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu. Zadzwoń do nas aby wynająć drona lub napisz aby otrzymać darmową wycenę.
Tel: +48 668 423 647
kontakt@droniq.pl